דיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה, עצב, תחושות מעורבות

דיכאון אחר לידה מוגדר כדיכאון שמתרחש במהלך ההיריון או אחריו. התסמינים יכולים לנוע בין קלים לחמורים מספיק כדי שבריאות התינוק והאם יהיו בסיכון ממשי. החדשות הטובות הן שבהחלט ניתן לטפל בכך. במאמר זה נתאר את התסמינים וכיצד את או האדם האהוב עליכם יכול לקבל עזרה.

הגיע הרגע המרגש ביותר…הרגע שחיכית לו זמן רב שמביא כמויות אדירות של אושר, שמחה ואהבה חסרת תנאים – את אמא! למרות שזה נורמלי לחוות מצבי רוח משתנים או עייפות גדולה לאחר לידת תינוק, אחרי הכול אנחנו חוות בזמן קצר הרבה שינויים הורמונליים, פיזיים ורגשיים חשוב להבין שדיכאון אחרי לידה חורג הרבה יותר מזה. לא כל חרדה, כעס או עצב הם סימן רע – אז איך תדעי מתי צריכות להידלק לך נורות אדומות?

מצב דיכאון אצל נשים

תסמינים של דיכאון אחרי לידה

למרות שבשנים האחרונות המודעות עבור דיכאון אחרי לידה עלתה, עדיין יש נשים רבות שלא מזהות את הסימפטומים על עצמן. זכרי שאם אכן מדובר בדיכאון חשוב לטפל בבעיה מהשורש ויפה שעת אחת קודם שכן יש לכך השלכות אדירות על הבריאות שלך, על התינוק החדש וכמובן גם משפחתך. יש מספר תסמינים שאופייניים למצבים של חרדה ודיכאון והם עשויים להשתנות בעוצמתם ובתדירות שלהם מאישה לאישה:

  • זעם, עצבנות והתפרצויות כעס.
  • חוסר תיאבון.
  • מצב רוח ירוד לאורך רוב שעות היום.
  • קשיים בריכוז.
  • סטרס תמידי.
  • עייפות יתר.
  • אובדן עניין והנאה מדברים שפעם אהבת.
  • רגשות אשם.
  • בכי ללא הפסקה.
  • נדודי שינה קשים או התמכרות לשינה.
  • תחושות של ייאוש.

אני חוששת שאני חווה דיכאון אחרי לידה, מה עושים?

אפשר לטפל בדיכאון אחרי לידה! חשוב לא להתבייש ולעלות את הנושא למודעות של המשפחה, החברים וכל מי שיכול לתמוך בך ברגעים הללו. הכחשה והסתרת רגשות לא יפתרו את הבעיה ורק יחמירו אותה! כיום יש מספר סוגים של טיפולים, יש נשים שבוחרות להתמקד באחד מהם ויש כאלה שאפילו משלבות מספר שיטות. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע כדי להחליט מה הדרך המתאימה ביותר עבורך.

דיכאון אחרי לידה

הנה כמה משיטות הטיפול הנפוצות ביותר:

טיפולי תרופתי – התרופות שניתנות בד”כ לדיכאון אחרי לידה הן בד”כ ציפרלקס, פרוזאק, לוסטרל והן אחראיות על שינוי רמות ופעילות הסרוטונין. הסרוטונין הוא מעין מוליך רגשי במוח שאחראי בין היתר על תחושות הסיפוק, ההנאה ועל מצב הרוח שלנו. לצערנו, על פי הסטטיסטיקות, נשים רבות מתביישות במצבן ובעובדה שהן צריכות להיעזר בתרופות פסיכיאטריות מה שמונע מהן לפנות לקבל עזרה מקצועית. זכרי שבריאותך ובריאות ילדיך זה הדבר החשוב ביותר, כיום רוב האנשים נעזרים בטיפולים ותרופות ולרוב מדובר בטיפולים יעילים. כמובן שחשוב לשלב טיפול תרופתי יחד עם פסיכולוג, פסיכותרפיה או טיפולים תומכים מסוג אחר.
טיפולי פסיכותרפי – טיפולים אלו הוכיחו אצל נשים רבות את יעילותם. בטיפול זה המטפל בוחן את דפוסי החשיבה שלך ואת השפעתם על הרגש ולאט לאט הופכים את המשברים להזדמנות צמיחה. רצוי לשתף פעולה ולעשות “שיעורי בית” שהמטפל נותן לך בצורה של תרגולים ליומיום. נשים רבות דיווחו על שיפור משמעותי ואף כאלה שהצליחו להתגבר על הדיכאון שלהן.
שינוי אורח חיים – לידה היא שינוי עצום ומטלטל בחיים. כשמדובר בדיכאון אחרי לידה, חשוב לשמור על אורח חיים בריא כדי לא להחמיר אותו. לדוגמה, רצוי לבקש תמיכה ועזרה מהמשפחה הקרובה בטיפול בתינוק, לשמור על שעות שינה רציפות כמה שאפשר (זה קשה, אנחנו יודעים, אבל כמו שאמרנו חשוב לבקש תמיכה מהסביבה כדי לעזור לך להתגבר על המשבר בקצב שלך) להקפיד על פעילות גופנית, לאכול ארוחות מאוזנות ועוד. ברגע שאת תרשי לעצמך לטפל בעצמך, דברים יתחילו להשתפר.

לסיכום: זכרי, גם אם את חווה דיכאון אחרי לידה זה לא אומר שאת לא אוהבת או לא אכפת לך מהתינוק או מהזוגיות שלך. מדובר בהתמודדות מאתגרת מאוד עם שינוי גדול וזה דורש מכם הרבה סבלנות, אמפתיה וזמן.

עמודים נוספים באתר

אהבת את המאמר? שתפי..!
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
השאירי פרטים
מדריכים מעניינים באתר